Föräldrars rättfärdiga exempel

Herbertson_C_200x250.jpg

Äldste Clifford Herbertson, Storbritannien
Områdessjuttio

Inledningsversen i Mormons bok:

”Då jag, Nephi, är född av goda föräldrar har jag fått en del undervisning i all min fars lärdom”, visar tydligt vilken roll och betydelse familjen och föräldrar har i Mormons bok och i Jesu Kristi evangelium.  Jag har lärt mig mycket och fått nya insikter genom att begrunda alla exempel på rättfärdiga föräldrar i Mormons bok.

När jag har läst om hur Lehi och Sariah vårdade, undervisade och vägledde sina barn, har jag försökt tillämpa skrifterna på mig[1] i min roll som far.  När min hustru och jag begrundar exemplen på rättfärdiga föräldrar i Mormons bok kommer vi att tänka på en del andra.

När Enos var ensam i skogen och funderade över sitt liv och behovet att ”få förlåtelse för sina synder”[2] begrundade han ”de ord (han) ofta hade hört (sin) far tala om evigt liv och de heligas glädje”[3].  Enos visste att hans far ”var en rättfärdig man”.[4]  Enos far Jakobs rättfärdiga exempel bidrog till att hjälpa Enos få förlåtelse för sina synder.

I Mosiah läser vi att många av ”det uppväxande släktet” i kyrkan inte trodde på profeternas undervisning, de ”ville inte bli döpta” och blev ”ett folk för sig vad gäller deras tro”.[5]  Det här orsakade stor oro och bekymrade profeten Alma och kung Mosiah, vilket förvärrades när några av deras egna söner blev de främsta i att göra motstånd mot kyrkan. Ett stort underverk inträffade när en ängel visade sig för Alma den yngre och Mosiahs söner för att göra slut på deras uppror.[6]  Här ser vi återigen en rättfärdig fars exempel i Alma som, när hans stumme och nedslagne son fördes inför honom, ”fröjdade sig, ty han förstod att det var Guds makt”[7].  De rättfärdiga föräldrarna till Alma den yngre och Mosiahs söner hade stor del i att de sedan blev trofasta missionärer och ledare.

När Helamans djärva och trofasta söner blev tillfrågade om källan till deras tro och styrka så sade de att deras mödrar hade lärt dem ”att om de inte tvivlade skulle Gud rädda dem”[8].  Deras mod är ett underbart exempel för alla och de tvekade inte i fråga om mödrarnas rättfärdighet och tro utan sade: ”Vi tvivlar inte på att våra mödrar visste det”.[9]

Det här är bara några få exempel på rättfärdiga föräldrar i Mormons bok.  Jag har alltid tyckt det varit intressant att i flera fall har några av barnen till de här rättfärdiga föräldrarna vänt sig bort från sina föräldrars undervisning och vägledning.   Det här är en situation som många i kyrkan ställs inför i dag.

I sådana situationer förblir rättfärdiga föräldrar (på Mormons boks tid liksom i dag) trofasta och lydiga.  Liksom Alma ber de innerligt för sina barns välfärd och fortsätter hoppas, som fallet var med Enos, att barnen hamnar i en situation där de får begrunda föräldrarnas undervisning och exempel och göra de nödvändiga förändringar som krävs för att de ska kunna åtnjuta rikets välsignelser igen.

President Boyd K Packer:

”Det hör inte till ovanligheten att ansvarsfulla föräldrar under en tid förlorar ett av sina barn åt inflytelserika krafter som de inte har någon kontroll över. De våndas över upproriska söner och döttrar. De är förbryllade över varför de är så hjälplösa, när de verkligen försökt göra sin plikt.

Det är min övertygelse att dessa onda inflytanden en dag kommer att besegras …

Vi kan inte nog betona värdet av tempeläktenskap, den beseglande förrättningens sammanlänkande band, och normerna för värdighet som dessa kräver. När föräldrar håller förbunden de gjort vid altaret i templet, kommer deras barn att för evigt vara bundna till dem.”[10]

Behovet av rättfärdiga föräldrars exempel är lika stort i dag som det någonsin har varit.  Våra barn behöver trofasta, lydiga och modiga föräldrar att vända sig till som hjälper dem under deras resa tillbaka till vår himmelske Fader.

[1] Se 1 Nephi 19:23
[2] Se Enos 1:2
[3] Enos 1:3
[4] Enos 1:1