Borås tempelresa - historiska dagar för församlingen

Den 1-3 september 2016 var historiska dagar för oss medlemmar i Borås församling: För första gången på flera år reste vi tillsammans i buss till templet i Västerhaninge. Men engagemanget var så stort att en buss inte räckte för att transportera alla som ville dit! Därför gick det även ett antal privata bilar, fulla av entusiastiska medlemmar.

Hela projektet tog sin början i slutet av 2015 då biskopsrådet kände sig inspirerade att arrangera en bussresa till templet. Men vi kände tydligt att fokus inte skulle ligga på att få medlemmar till templet. Nej, fokus skulle ligga på att våra medlemmar skulle identifiera minst en person bland sina egna förfäder för att kunna utföra frälsande förrättningar för dessa.

Det beslutades att församlingen skulle göra det möjligt för alla medlemmar, speciellt barnfamiljer, att kunna åka med bussen till lägsta möjliga pris. Det var viktigt att även de unga barnen skulle få följa med, så att även de skulle få uppleva templets anda. Det var viktigt att de skulle få se den upplysta tempelfasaden, den sköna tempelträdgården, och Moroni på tempelspiran. Det var viktigt att de skulle få se ivern och glädjen hos sina föräldrar och äldre syskon när de förberedde sig för att inträda i Herrens Hus.

För att allt detta skulle kunna bli verklighet behövde många saker klaffa perfekt:

• Högprästernas guppledare måste ta till sig projektet som sitt eget;
  • Alla kvorumspresidentskap och biorganisationers ledare måste fånga visionen;
  • Alla ämbetsmän i genealogiska biblioteket måste vara behjälpliga;
  • Besökslärare och hemlärare måste ställa upp;
  • Alla medlemmar måste vakna upp till möjligheten.

Vi presenterade idén på ett församlingsråd, och vi blev så glada över mottagandet. Broder Paul Murphy, högprästernas gruppledare, var först med att haka på. Hans entusiasm var så påtaglig att alla närvarande började se tempelresan för sin inre syn.

Syster Therese Murphy, Unga Kvinnors president, kom på en fantastisk idé hur vi skulle åskådliggöra medlemmarnas uppslutning: Vi kunde dedikera en vägg i foajén där vi satte upp namnen på alla dem som medlemmarna forskat fram för att göra arbete för. Vår ”namnvägg” växte fram då fler och fler medlemmar fann förfäder att beseglas till, och detta gjorde att allt fler hakade på.

Vi ville att våra medlemmar skulle få uppleva inte bara glädjen av att arbeta i templet, utan även få utökad kunskap och kärlek till templet genom att bjuda in broder Håkan Palm att hålla föredrag för oss om templet i biblisk tid, för att hjälpa oss förstå templet i denna tidsutdelning. Håkan ställde med glädje upp för att ge våra medlemmar en speciell upplevelse.

Vi var tidigt ute med att finna ett företag som ville hyra ut en buss till oss. I detta var broder Stellan Gildå avgörande, eftersom det inte finns något företag som hyr ut bussar utan chaufför. Men Stellan visste på råd.

Vi började tidigt att jaga busschaufför till vår resa, men detta visade sig vara mycket svårare än väntat. Vi talade med alla busschaufförer vi kände till i staven, men av olika anledningar kunde vi inte använda oss av någon av dessa. Vi var djupt bekymrade över hur vi skulle lösa problemet, men vi ville inte berätta för medlemmarna om vårt dilemma. Vi kände att det skulle lösa sig i rätt tid och på Herrens sätt. För att göra en lång historia kort: Vi beslutade att fråga Svein Åge Sälöen, en busschaufför ifrån Malmö stav om hjälp. Vi nådde honom på semester på Gotland. Han var så full av tro och glädje över att få hjälpa till att vi verkligen kunde känna att detta var Guds svar på alla våra böner.

Alla medlemmar var så stödjande och glada i våra förberedelser. Alla organisationer drog glatt sina strån till stacken, och till vår stora glädje märkte vi att allting föll på plats; barnen fick ledigt från sina skolor, många fick ledigt från sina jobb, och alla fick plats på gästhemmet. Och tänk vilken glädje vi kände när broder Murphy meddelade att bussen var fylld, och mycket mer därtill!

Alla medlemmar gjorde förlösande arbete för egna förfäder, flera stycken för mycket nära familjemedlemmar. Vi såg tonåringar och äldre medlemmar fälla glädjetårar när Anden vittnade för dem om att deras kärleksarbete tagits emot med glädje av deras döda släktingar. Alla föräldrar fylldes av glädjen av att se sina barn tjäna i Herrens Hus. Familjer bands närmre varandra av att tjäna tillsammans i Templet.

Brasaftonen med broder Palm var så spännande att till och med alla barnen satt som små ljus. Vi fick lära oss att tre delar i de ursprungliga templen kallades för ”Vägen”, ”Sanningen”, och ”Livet”, och flera av oss drog den naturliga slutsatsen att när Jesus sade sig vara ”Vägen, Sanningen och Livet”, att han med dessa ord visade judarna, och oss, att templet är en mäktig symbol för Jesus Kristus själv. Det blev därför lätt att tänka sig att våra tempel i dag också står som en mäktig symbol för vår laggivare, lärare, frälsare och återlösare.

Vi har beslutat att upprepa denna tempelresa nästa år. Vi känner att detta är Guds vilja och alla medlemmars önskan. Vi har startat en tradition. Vi är evigt välsignade för det stora arbete som alla våra medlemmar gjorde tillsammans.