Bli timligt oberoende

Budskap från områdespresidentskapet

Äldste Timothy J. Dyches, USA,
Andre rådgivare i presidentskapet för området Europa

Dyches_T-200x250.png

Under våren har vi förmånen att fira påsken, då vinterns frostiga hand börjar släppa taget om det norra halvklotet och vårens värme känns i luften.  Det är början på någonting nytt, en återfödelsens tid för allt levande.

Ännu en gång uppmanar vi er ett bli andligt och timligt oberoende.  Andligt och timligt oberoende går hand i hand i Jesu Kristi evangelium.

”Oberoende, att lita till sig själv, är förmågan, åtagandet och arbetet med att sörja för sitt eget och familjens andliga och timliga behov.”  När medlemmar klarar sig själva har de också bättre förmåga att tjäna andra.

Kyrkans medlemmar ansvarar för sitt eget andliga och timliga välbefinnande. De har välsignats med handlingsfrihetens gåva och har plikten och förmånen att finna sin egen väg, lösa sina egna problem och sträva att bli oberoende. Medlemmar gör det här under inspiration från Herren och med sina egna händers arbete.”1

Hur kan jag bli timligt oberoende?

• Lär känna välsignelsen och värdet i att arbeta.

”Låt oss inse att förmånen att arbeta är en gåva, att förmågan att arbeta är en välsignelse, att kärlek till arbete är framgång.”2

Arbete är en viktig värdering i våra liv som lär oss vad som leder till varaktig tillväxt och lycka.    Jag växte upp i en stor familj som fostrades med arbetets princip som grund.   Från att förbereda och ploga åkermarken till att plantera frön, vattna, rensa ogräs under odlingssäsongen, skörda, och sedan lagra genom att frysa och konservera.  Och det var bara under sommaren.

Mina trofasta föräldrar var alltid där och uppmuntrade, undervisade och arbetade sida vid sida med oss.   De bad oss aldrig att göra någonting som de inte själva skulle göra. Välsignelserna som kom av att arbeta som familj var bland annat glädjen i det kreativa arbetet och att uträtta ett gott dagsverk, och lära sig färdigheter som var användbara då och i framtiden. Det var också en välsignelse att tjäna andra, förstå arbetsförmåga och förväntningar och att lära oss självdisciplin.

• Dra nytta av utbildningsmöjligheter

Året innan vi började förskolan förväntades vi kunna knyta våra skor, kunna klockan, komma ihåg vår adress och vårt telefonnummer och öva på att gå till skolan.   Under skolåren ställdes krav på oss att alltid göra vårt bästa i skolan, och våra föräldrar såg till att vi levde upp till vår potential.   Vi lär oss hela tiden.

• Tro föregår underverk

”Herren hjälper verkligen när vi går till honom i nödens stund, särskilt när vi är hängivna hans verk och lyder hans vilja. Men Herren hjälper endast dem som är villiga att hjälpa sig själva. Han förväntar sig att hans barn ska vara självständiga i den grad de kan vara det.”3

En kvinna som nyligen fullgjort oberoendekursen berättar om sin resa av tro och handling:

”Jag började tillämpa allt jag lärt mig, inklusive att använda min tid väl.  Nu känner jag att jag som individ betyder någonting och att jag kan klara sådant jag aldrig tidigare kunnat föreställa mig.

Varje dag läser jag skrifterna och ber av hela mitt hjärta. Jag vet att jag är betydelsefull i min himmelske Faders ögon.  Saker som jag aldrig kunnat drömma om började hända.  Det var otroligt.  Det var som om någon ledde mina steg i mitt sökande efter arbete.  Jag upplevde inga problem med språket.

När jag presenterade mig för en kvinna som letade efter en dagmamma till sin dotter, kramade och pussade den lilla flickan mig så snart jag kom in genom dörren.  Hon stannade hos mig under hela intervjun och tack vare det fick jag jobbet.  Hennes man hjälper oss nu att leta efter arbete åt min son.

Sedan dess har en annan person erbjudit oss arbete.  En syster i kyrkan hjälpte mig att hitta en lägenhet att bo i.   För första gången i mitt liv gör jag sådant som aldrig förut varit möjligt för mig.” 4

Vi utvecklar timligt oberoende när vi håller oss vid god hälsa genom regelbunden motion, en hälsosam kosthållning och god personlig hygien samt när vi lever inom våra tillgångar och sparar av våra resurser, samtidigt som vi undviker skulder.  Den som är oberoende fastar och ger med glädje ett generöst fastoffer.

Vägen till fullkomlighet kräver att vi lever efter evangeliet varje dag.   I strävan efter att bli timligt oberoende använder vi alltså alla Jesus Kristi evangeliums principer.  Det är min bön att vi alla under de kommande månaderna och åren kommer att göra det.

1. Handbok 2, 6.1.1.
  2. David O McKay, Pathways to Happiness, (1957), s. 381.
  3. Äldste L. Tom Perry, ”Bli oberoende”, Nordstjärnan, jan. 1991, s. 75.
  4. Se också L&F 60:13; 130:20–21.