Att få ledas vid handen av Herren

Jerker-Stigsson
Jerker Stigsson, Malmö församling

En vacker söndag i maj i slutet på 80-talet besökte jag missionshemmet Stockholm. Jag kom egentligen dit för att berätta att jag inte längre ville fortsätta undervisas av missionärerna. När jag senare lämnade missionshemmet var det i stället för att bege mig mot kapellet för att döpas sent samma söndag. För dåvarande missionspresidenten Max Kimball fanns det inga problem, bara möjligheter.

Jag är från södra Halland, från en liten by utanför Laholm som heter Ysby. Sedan snart 30 år har jag tillsammans med min familj bott i Malmö. Några år efter mitt dop tjänade jag en mission i Düsseldorf, Tyskland. En spännande tid just efter att muren fallit i Berlin. Vi undervisade massor med intresserade östtyskar, som vid det tillfället kom i stora mängder från Öst- till Västtyskland. Intresserade, men inte alltid så redo att ta emot evangeliet. Vi fick möta en generation som växt upp helt utan kontakt med eller kunskap om religion.

Det har runnit som en röd tråd genom hela mitt liv att på ett eller annat sätt arbeta med kommunikation. Märkligt, för jag är egentligen inte något socialt geni. En egenskap ofta förknippad med folk i kommunikationsbranschen. Mitt första arbete var som kommunikatör på Folkpartiets Ungdomsförbund under Bengt Westerbergs tid. Det lade grunden för både mitt intresse för kommunikation och var faktiskt också en viktig pusselbit för att jag skulle komma i kontakt med kyrkan. Där träffade jag Eva Angelini som bjöd in mig att lyssna till missionärerna.

Jag upplever starkt att vi alla får olika uppgifter. Herrens hand leder oss. Lyssnar vi kan vi använda alla gåvor vi fått i hans tjänst. Inte till vårt eget förhärligande utan till hans syfte och ära. Finns det någon större lycka än så? Den träning jag fått i mitt civila förvärv har jag i allra högsta grad fått användning för i mitt nuvarande ämbete som Malmö stavs kommunikationschef.

Under väldigt många år var jag i Almedalen för att på ett eller annat sätt serva mina kunder. Varje år träffade jag också på Ingrid Nilsson som då var kommunikationschef för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Sverige. Jag såg hennes fantastiska arbete och kände en stark önskan att hjälpa till i tjänandet där. För några år sedan fick jag möjligheten. Jag kan uppriktigt säga att jag blev enormt glad att få hjälpa till. Vi började lite taffligt med att sända live från Almedalen. Men det var ett försök att förmedla budskap genom filmmediet som gav mig blodad tand.

Jag började då köpa på mig en hel del filmutrustning, samtidigt som jag utvecklade mina färdigheter att skapa film. När coronapandemin slog till stod jag från första söndagen redo att sända live från möteshuset i Malmö. Under pandemin har vi fått se vilken betydelse digital kommunikation fått. Jag hörde för kort tid sedan vilken otroligt stor mängd kontakter missionärerna får genom sociala medier.

I tider av prövning och i tider av framgång älskar jag att vända mig till Läran och Förbunden 112:10:”Var ödmjuk så ska Herren din Gud leda dig vid handen och besvara dina böner'.

Vilket privilegium och vilken outsinlig källa till glädje, att få ledas vid handen av Herren och få vara verksam i hans verk!