Äldste Hans T. Boom gästade åter Stockholms stav

Andra helgen i maj samlades Stockholms stav till stavskonferens och gästande områdessjuttio var äldste Hans T. Boom som för bara tre år sedan var i Stockholm i samma ärende. Det är relativt ovanligt att samma områdessjuttio under sin ämbetstid får gästa samma stavs stavskonferens två gånger. Holländske äldste Boom verkade trivas med att vara tillbaka.

På lördagen hölls ett möte för alla vuxna i kyrkans möteshus i Gubbängen. Söndagens möte hölls i Folkets Hus i Stockholm. Det var en vacker inramning med smyckade blommor, väl framförda andliga musiknummer, bland annat från en tonårig flickkör, och inspirerande tal från både unga och äldre, och från både ledare och församlingsmedlemmar.

Missionärer passar på att njuta av solen utanför kyrkans möteshus i Gubbängen innan lördagens möte. (Foto av Gunilla Olsson)
Stavskonfmaj2015_Sthlm_stav_640_452.jpg

Den mesta av undervisningen stod äldste Boom själv för och han undervisade om flera principer. Under lördagens möte talade han mycket om sabbatsbudet. Han nämnde att apostlarna valt att fokusera all tid på sabbatsdagen i den undervisning de gav områdessjuttion i samband med senaste generalkonferensen.

Han drog sig till minnes sina föräldrars undervisning om att hedra sabbaten under sin uppväxt i Holland. Han berättade om hans pappa som hindrade honom när han en söndag var på väg ut genom dörren för att meta och förklarade varför man avstår från sådant när man håller sabbatsdagen helig. Hans mors exempel i hur hon placerade sig ytterst på kyrkbänken med barnen innanför sig mot väggen för att underlätta att hålla dem lugna och på plats när hans far tjänade i biskopsrådet och satt på förhöjningen. Och hur hans fru undervisar om sabbatsdagen genom att förbereda tysta lekböcker åt deras barnbarn. Han förklarade att det finns stora välsignelser förknippade med att hålla sabbatsbudet, men att det ibland kräver lite ansträngning och att vi inte alltid kan göra det som är bekvämast för oss.

Han meddelade nyheten att församlingsråden kommer att spela en större roll i att planera söndagsmöten framöver och uppmanade alla att ta kall att tala på allvar. Att som talare respektera de besökandes behov och ansträngning att komma till kyrkan för att få andlig näring, men också ansvaret för alla närvarande att ta emot det som förberetts av talaren. Han påminde oss också om att dela med oss av våra söndagsmöten och att inbjuda andra att närvara med oss.

På söndagen fokuserade hans tal på profeten Joseph Smith och om hur Joseph gick tillväga för att själv skaffa sig ett vittnesbörd och hur vi alla måste gå tillväga. Äldste Boom återgav sin personliga process i att skaffa ett vittnesbörd om Mormons bok. Han redogjorde för många av de svårigheter Joseph måste ha stött på när han blev ifrågasatt av både vänner och fiender och hur han fortfarande ifrågasätts. Han kommenterade hur olika situationer kan uppfattas för olika människor, hur våra egna minnen till och med förvanskas med tiden och hur begränsad vår förmåga att förstå och rättvist tolka historia kan vara.

Han avslutade med att vittna om Joseph Smith och de sanningar han uppenbarade och uppmanade alla att söka ett vittnesbörd på det sätt som skrifterna uppmuntrar, genom uppriktig bön.