Vem tror du att du är?

Budskap från områdets ledare

Äldste Tom-Atle Herland
Äldste Tom-Atle Herland, Norge Områdessjuttio

I många länder över hela världen har dokumentärserien ”Vem tror du att du är?” både fascinerat och engagerat tittare och deltagare. Många kända personer har varit med i serien, och de har blivit rörda när berättelser om deras förfäder har forskats fram och presenterats. Att de blir fascinerade och rörda är intressant, särskilt ur ett evangelieperspektiv. Utan hjälp av kompetenta släktforskare hade dessa kända personer inte kunnat få en så mäktig upplevelse.

Vem tror du att du är? Vilka är dina förfäder? Själv är jag barn till konvertiter till kyrkan och evangeliet. Min far och mor gick med i kyrkan i oktober 1971. I februari 1972 döpte min far mig efter att jag hade fyllt åtta år. Min far, som var en mycket trofast konvertit till kyrkan, började tidigt utföra släktforskning och har gjort arbete för många tusen av våra förfäder.  Min far arbetar fortfarande med sin släktforskning, trots att han är 83 år gammal. Jag själv har just börjat hitta namn på min mors sida av släkten. Min mor dog 1998, och även om mycket arbete redan var gjort finns det fortfarande mer att göra. Mitt mål är att se mitt namn lika ofta som jag ser min fars eller min frus namn på släktnamnkort när jag kommer till templet. Men om jag ska lyckas med det måste jag se till att få hjälp, precis som i dokumentären ”Vem tror du att du är?” Min fru, en mycket ivrig släktforskare, hjälper mig hitta namn. Utan hennes hjälp skulle det gå mycket sakta framåt. Om du är som jag och många andra: hitta någon som kan hjälpa dig med det här arbetet. Då åstadkommer du mer, du ser att dina förfäder hittas och att tempeltjänsten för din egen släkt blir gjord. Det känns underbart att utföra tempeltjänst. Det är särskilt underbart när jag går igenom templet för en av mina egna förfäder som jag själv har arbetat för att hitta eller läsa om.

President Nelson höll ett fantastiskt tal under aprilkonferensen 2018 som hette Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv. I det talet sa han något riktigt intressant som har betytt mycket för mig sedan dess: ”Inget öppnar himlarna på riktigt samma sätt som kombinationen av ökad renhet, noggrann lydnad, uppriktigt sökande, att man dagligen mättar sig med Kristi ord i Mormons bok, och regelbunden tid som viks åt tempeltjänst och släktforskning.” [Kursivering tillagd.] Låt oss följa profeten. Låt oss ta med våra förfäder till templet.

Under senare decennier har vi sett stark tillväxt i byggandet av nya tempel. När det nu är lättare att komma till templet är det mycket viktigt att du och jag kommer dit ofta. En trofast kvinna i kyrkan kom till mig en gång när jag tjänade som stavspresident och sa att det hade varit länge sedan hon hade varit i templet. Hon hyste blandade känslor för templet. Jag sa till henne att det inte var något problem. Jag kände själv andra som delade hennes känslor. Jag frågade om hon ville komma med oss på en veckolång resa från Norge till templet i Stockholm, men bara vara med på en session. ”Bara en session om dagen?” frågade hon mycket förvånat. ”Nej”, sa jag, ”bara en session på hela veckan! Känn efter vilken dag du känner dig mest dragen till templet, och gå bara på en session den dagen. Under de andra dagarna kan du promenera runt templet och göra sådant som gör att du känner dig nära Kristus.” Det gjorde hon, och det var början på en förändring i hennes relation till templet.

Vem kan hjälpa dig hitta dina förfäder? Vad kan du göra för att regelbundet komma till templet?

”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.”[1]

[1] Johannes 3:16