Österbottniska pionjärer - då och nu

Larsmo
Foto: Lisbeth Sandström, Jakobsbergs församling

I Jakobsbergs församling i Stockholms stav finns Lisbeth Sandström. Lisbeth är bördig från Jakobstad i Finland och gör sig ofta anledning att åka dit. Lisbeth berättar hur det på ön Larsmo strax norr om Jakobstad fanns tre närliggande gårdar med medlemsfamiljer. Det var Renlunds, Strömbergs och Rönnkvists. En stor skara medlemmar med rötter från de tre gårdarna finns i dag spridda över hela världen. Själv kommer Lisbeth från familjen Rönnkvist. Hon tillhör fjärde generationens medlemmar.  Äldste Dale G. Renlunds far Åke växte upp i den Renlundska gården och från Strömbergs gård kommer flera medlemmar som i dag finns representerade i kyrkan både i Sverige och i Finland. Så sent som 1941 fanns bara en enda gren i hela Finland, Larsmo gren. Efter andra världskriget (1946) invigdes Finland för predikandet av evangeliet av äldste Ezra Taft Benson. Detta gjordes just i Larsmo.

För en tid sedan kunde Lisbeth Sandström tillsammans med släkt och vänner vara med på skördefesten i Jakobstad, en fest som varit en stark tradition i grenen i uppemot trettio år. Lisbeth berättar:

”Jag har nyligen haft förmånen att besöka Jakobstad. Det är alltid trevligt att gå i kyrkan där. En liten gren men med ack så fina medlemmar. Årets skördefest blev en succé. Inne i möteslokalen var det dukat fyra långbord dekorerade med färggranna löv. Hela rummet var så fint utsmyckat i höstens och skördens tecken. På väggen visades det underbart vackra vyer från den finska naturen. Till att börja med satt vi vid borden och pratade med varandra och lärde känna varandra, det var många som inte var medlemmar.

Programmet stod ungdomarna för. Det blev lekar, körsång och andra musikinslag. En syster till en av ungdomarna kom dit tillsammans med sin mamma. Hon spelade piano helt fantastiskt, trots att hon var blind. Höjdpunkten var i alla fall modevisningen, när ungdomarna mannekängade med hattarna de hade gjort på sina aktivitetskvällar.

Efter programmet bjöds det på älgsoppa som Leif Back med hustrun Kristina och dottern Camilla Byggmästar gjort och bröd som systrarna i kyrkan bakat. Efter desserten hjälptes ungdomarna åt att röja undan.  Det var underbart att se den glädje som spreds genom ungdomarnas delaktighet i skördefesten. Ett stort tack för en härlig kväll!”

Vi tror att de tre pionjärfamiljerna från Larsmo gläds åt det speciella tjänande som nu sker i deras jordiska hemtrakter. För 138 år sedan döptes Anders och Lovisa Strömberg. Herman och Ida Rönnkvist döptes 1910 och 1912. Flera av deras ättlingar besöker i dag templet i Helsingfors, en fjärran dröm för dessa Finlands pionjärer. Från familjen Leander och Lena Renlund (döpta 1912) har utgått många trofasta medlemmar som nu finns i Utah, däribland en Herrens apostel, äldste Dale G. Renlund.