Uppföljning - Rödakorshuset

Rödakorshuset
Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Stockholm fortsätter bidra till Rödakorshusets verksamhet i Skärholmen. (Foto: Per Åkebrand)

Vi har tidigare berättat om kyrkans stöd till Rödakorshuset i Skärholmen i Stockholm. Kyrkans hjälporganisation LDS Charities sökte några lämpliga projekt att stötta i Europa och valde bland annat ut Rödakorshuset. 2016 skänktes en välbehövlig summa pengar till verksamheten, som är helt beroende av bidrag i form av pengar, personligt engagemang, mat, hygienartiklar och kläder. Sedan dess har medlemmarna i Stockholmsområdet donerat julklappar, kläder, personlig hjälp och tid.

På Rödakorshuset möter man ett ökande behov bland människor i utsatta situationer, bland andra EU-migranter, papperslösa och asylsökande/nyanlända. Besökare erbjuds tillgång till dusch, tvättmaskin, lättare lunch, vilrum, språkträning och sjukvårdskontakt.

I Hägerstens och Gubbängens församlingar har man länge arbetat med att samla in de förbrukningsvaror som Rödakorshuset ständigt behöver tillskott av. Bilderna visar hur Hjälpföreningens presidenter i Gubbängens respektive Hägerstens församling, Eva Åkebrand och Dina Andersson, överlämnar de insamlade gåvorna. Även Handens församling har arbetat med insamlingar och annat stöd till Rödakorshusets verksamhet. Maria Pavon, rådgivare i Hjälpföreningens presidentskap i Handen, har exempelvis ofta hjälpt till med matlagningen i Rödakorshuset.

Eva Åkebrand berättar hur hon senare på dagen fick ett sms från Birgit i Rödakorshuset som skrev: ”Tusen tack till er och alla församlingsmedlemmar för allt vi fått idag. Så fantastiskt och uppskattat! TACK från Rödakorshuset.”

Klicka HÄR för att läsa tidigare artikel om gåvan till Rödskorshuset: