Unge Daniel tycker om att släktforska

Under året har Daniel S. 13 år i september, kommit många gånger till släktforskningscentret i Kristianstad.

Förutom att Daniel har indexerat 2 500 namn har han nu upptäckt hur spännande det är att hitta sina egna förfäder i kyrkoböckerna. ”Man vet aldrig när man hittar den man söker efter”, säger han och berättar att han hittills hittat cirka fyra generationer mer på sin pappas sida.

Ibland har han fått hjälp på centret att hitta rätt kyrkoböcker, men det har han inget emot. ”Att jag har någon vid min sida som vet vad jag ska göra känns bra”, tycker Daniel. Det kan vara lite knepigt att läsa gammal handstil ibland, men han försöker se första stora bokstaven och sedan formar han de andra så gott det går.

Daniel planerar att åka till templet i Köpenhamn och döpa sig för sina manliga förfäder. På frågan hur han tror det kommer att kännas svarar han: ”Jag känner mig hjälpsam, som att jag gör något viktigt.”

Birgitta Wennerlund som tjänar som föreståndare för centret är inte förvånad över hur lätt Daniel har att förstå hur det går till att forska. ”De unga är uppvuxna med datorer och de har väldigt lätt för att fatta!”, säger Birgitta. ”Snart kan han bli en bra hjälp på centret och lära andra att forska och indexera. Det skulle vara väldigt roligt att se fler ungdomar följa apostlarnas och profeternas uppmaning att lära sig forska och indexera. Det är väldigt spännande att vända blad i kyrkoböcker som är flera hundra år gamla! Och glädjen är STOR när man hittar någon, först i födelseböckerna och sedan hela familjen i husförhörslängden.”