Släkthistoria - inte bara forskning och tempelarbete

Skepp
Från familjen Schanners ”Memories” i 'Family Search'. Kylcontainerskeppet som en förfader seglade på i mellankrigsåren och som mest skeppade bananer.

I kyrkans stora släktforskningsprogram ”FamilySearch” finns stora resurser att lagra  minnen. Under menyn ”Memories” kan man för varje enskild person arkivera bilder, berättelser, dokument och ljudfiler. Utrymmet för dina minnen är mycket generöst. Informationen om avlidna släktingar blir tillgänglig inte bara för dig utan för alla i familjen som har tillgång till FamilySearch. Man behöver inte vara medlem i kyrkan för att gratis ta del av/bidra med släktinformation via FamilySearch.

Christian Schanner, som verkar som kamrer i Malmö stav, delar med sig av sina erfarenheter av Memories:

”För mig kom Memories verkligen väl till pass när jag insåg att släktforskning är så mycket mer än bara två årtal med ett streck emellan. I vår familj har Memories gjort stor skillnad på två sätt. Först så hjälper det oss att arbeta med släktforskning som en familj. De i familjen som inte är medlemmar kan även de ha ett konto och arbeta för att fylla ut livsberättelserna och göra alla namnen levande. Tillsammans hjälps vi åt att spara minnen, berättelser och bilder. Men framförallt känner jag att Memories är till stor välsignelse för våra barn. En gång i veckan, antingen måndag eller söndag, sätter vi oss ner som familj och pratar om vår släkt. Barnen, som tidigare mest varit intresserade av de roligaste namnen, har nu verkligen fått upp ögonen för alla spännande berättelser och allt underbart som våra förfäder fått uppleva under sina liv.”

”Vi känner att Memories hjälper hela familjen att engagera sig i Guds verk och att det binder oss närmare varandra.'

Många av oss bromsas av det praktiska och tekniska arbetet med att spara minnen digitalt. Ditt viktigaste verktyg kan vara en vanlig mobiltelefon med en bra kamera och med en app för röstmeddelanden. Du fotograferar bilder från gamla fotoalbum, från bilderna på fasters sekretär och från dokumenten som du vet finns hos en avlägsen släkting. Du kan lägga in bilderna tillsammans med andra bilder på din dator, men du kan också arbeta direkt via din telefon eller surfplatta. FamilySearch har  på senaste tiden blivit mer anpassat för portabla enheter. Gå in på ’Person’ på den släkting du vill lägga in något på. Tryck på Memories. Du kan behöva trycka på ett plustecken innan du sedan väljer mellan stories, pictures, documents eller audio. Det roliga är att FamilySearch låter en veta när någon har lagt in en ny bild eller ett nytt dokument på en av personerna i ens släktträd. Alla som känner till något om den avlidne kan från sitt håll bidra med information.

Exempel på information som kan intressera flera användare i en familj kan vara ett utskrivet tal från en begravning. Det kan vara ett porträtt som målades av en älskad förfader som hade modet att lyssna till evangeliet. Den gamla sjömansboken med uppgifter om farfars fars resor är ett annat exempel på sådant som behöver komma fram ur byrålådan och in på hans minnesbank. Ta en bild av den gamla fotogenlampan från mormors mors föräldrahem. Lägg in bilden på på Memories tillsammans med en förklarande text. Dina bilder, berättelser och andra minnen har en trygg hemvist på FamilySearch. Och glöm inte bort framtidens historia! Har ni arkiverat lillebrors röst innan målbrottet?