Släktforskardagarna i Halmstad den 26-27 augusti 2017

Halmstad_FamilySearch
Foto från 2017 års släktforskardagar som hölls i Halmstad. (Foto: Anders Rydström)

2017 års släktforskardagar hölls i Halmstad Arena, en stor sportanläggning, där 2 av hallarna fylldes med ett drygt 100-tal utställare, där FamilySearch var en av dem. Vår monter var placerad nära ingången, vilket gjorde att den lätt uppmärksammades av besökarna. Intresset för släktforskning är fortfarande stort och totalt 5 375 personer besökte mässan under helgen.

Vi som fick uppleva två roliga och intensiva dagar var Gunnel och Urban Girhammar från Lund, Kari och Birger Sandum från Kungsbacka, Sven Luthman och Pär Lohman från Örebro, Lisa Nyberg från Lund, Lena Stångberg från Malmö, Jenny Kempler från Karlskrona samt Ingrid och Anders Rydström från Gubbängen. Vid hade också besök på lördagen av Torsten Kux från Tyskland och Torben Engbjerg från Danmark (de två är anställda).

På fredagen byggde vi vår monter och nu börjar vi bli riktigt duktiga med att sätta upp montern. Vi följer samma koncept som de senaste åren. Vår mobila FamilySearch-vägg är iögonfallande, så den utgör stommen i montern. Vi har en avdelning på varsin sida om skärmväggen. Den ena avdelningen med 7 datorer varav 6 på stå-bord samt en dator kopplad till en 55 tums bildskärm. Med hjälp av den stora bildskärmen kan vi fånga besökarnas intresse. Vid de andra sex datorerna kunde besökarna själva, via vår hemsida, söka i våra olika databaser och avfotograferade arkivhandlingar. Vi fanns alltid till hands och kunde hjälpa dem när de så önskade. Det är också där som de kan få hjälp med att starta ett FamilySearch-konto. Under mässan registrerades 106 nya konton.

På den andra sidan FamilySearch-väggen har vi presentationsdelen, med ca 24 sittplatser samt en dator med en ansluten 55 tums bildskärm. Vi hade ett rullande schema med presentationer varje hel timme, både på lördagen och söndagen. Först var det FamilySearch hemsida (Ingrid), sedan Family Tree (Kari) och därefter Indexering (Pär), sedan började vi om igen med FamilySearch hemsida osv. Presentationerna var på ca 15 min eller något mer. I år var det i genomsnitt fler besökare än tidigare, som stannade och lyssnade på våra presentationer. Som mest hade vi väl ett 70-tal åhörare och många kom och pratade med oss efteråt.

Vid ståborden var det också full aktivitet. Besökarna fick faktiskt köa vid flera tillfällen då alla datorerna och vi som handledare var upptagna. Det var en mycket positiv atmosfär och flera besökare sa att de är jättenöjda med FamilySearch, vilket såklart gladde oss att höra. Totalt under lördagen och söndagen besöktes mässan av 5 375 personer och vi räknade in 2 563 besökare i vår monter. Till stor hjälp var våra så kallade ”inkastare” som talade med förbipasserande besökare och hjälpte till med att bjuda in dem.

Årets nyhet i montern var första delen av de indexerade husförhörslängderna för tidsperioden 1880 till 1920 vilka släpptes någon dag innan mässan. Denna första del innehöll Halland. Efter Släktforskardagarna har ytterligare delar släppts och databasen uppgår nu till 37 miljoner sökbara poster. Ytterligare ca 5 miljoner namn kommer att läggas till framöver i denna värdefulla databas.

Vi fick också ta del av många personliga och positiva erfarenheter, tack vare uppgifter som de hittat i FamilySearch. Nya släktingar som de har fått kontakt med. En kvinna hade kommit i kontakt med en mängd släktingar i Utah och på andra platser i USA. Hon hade själv varit över och besökt dem och de hade också varit i Sverige på besök. Detta hade gett henne en enorm glädje som hon var så tacksam för.

Något som också mottogs väldigt positivt var när vi talade om att de kunde få hjälp i ett släktforskningscenter på hemorten. Några av de center som kan räkna med besök det kommande året, utöver Halmstad, är Linköping, Jönköping, Gubbängen och Stockholm.

På fredagskvällen blev vi bjudna på middag av församlingen i Halmstad i deras fina kyrkolokal. Det var så snällt av medlemmarna att ställa upp och göra detta för oss. Tack så jättemycket! Vi sov i små fina stugor på Hagöns camping i sydvästra Halmstad. Tyvärr inbjöd inte vädret till något kvällsdopp och inte heller till något morgondopp i havet. Det var tidigt iväg på mornarna för att vara på mässan i god tid före besökarna. Vi måste starta upp alla datorer och göra i ordning montern för en ny dag.

Jag är tacksam för alla goda minnen som jag får genom att vara med på sådana här evenemang, den fina vänskap som blir resultatet och inte minst den personliga utveckling som man får genom att tala med människor om släktforskning och nu specifikt om FamilySearch.

Jag är också glad och tacksam för att FamilySearch inte missar tillfället att visa upp sig. Vi har något som är bra och som många andra människor kan ha nytta och glädje av, vår kunskap inom släktforskning och varför det är så viktigt. För oss är det viktigt, då vi vet att det är grunden till att bygga eviga familjer och det får vi aldrig glömma.

Vi ses 2018 på Släktforskardagarna i Växjö (1-2 september)