Släktforskardagarna 2015 i Nyköping

Årets Släktforskardagar hölls i Nyköping den 29 och 30 augusti, i en stor sporthall som var fylld med ett drygt 80-tal utställare. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga var genom FamilySearch en av dessa. Kyrkans monter var placerad ungefär i mitten av sporthallen, vilket gjorde den lättåtkomlig för alla besökare. Intresset för släktforskning stort och ca 4.600 personer besökte mässan under de båda dagarna, det vackra vädret till trots.

Vi som hade förmånen att få vara med om detta härliga ”äventyr” var Gunnel och Urban Girhammar från Lund, Kari och Birger Sandum från Kungsbacka, Rita och Rolf Lundqvist från Eskilstuna, tre Örebroare nämligen Berit Vennerholm, Sven Luthman och Per Lohman. Louise Nyman från Södertälje samt Ingrid och Anders Rydström från Gubbängen var också med. Vi hade också en person från Danmark med i vårt gäng, Torben Engbjerg. Han är manager inom FamilySearch för något som kallas för ”Field Relations”. De gör upp avtalen om samarbete med arkiven, men även med föreningar och andra. Torben är ansvarig för Norden, delar av Östeuropa och delar av Baltikum.

På fredagen byggde vi vår monter, som med hjälp av vår mobila FamilySearch-vägg delades i två avdelningar, en del för presentationerna och en del för bordsdatorerna.

I presentationsdelen hade vi en 55 tums bildskärm med 24 sittplatser framför. Vi hade ett rullande schema med presentationer, på lördagen från 10:00 till 16:30 samt på söndagen från 10:00 till 15:30, med en presentation varje halvtimme.

På andra sidan FamilySearch väggen hade vi sju datorer varav en också hade en 55 tums bildskärm. Med hjälp av den stora bildskärmen kunde vi fånga besökarnas intresse. De andra sex datorerna med vanliga bildskärmar stod på s.k. stå-bord. Där kunde besökarna själva söka i våra olika register på hemsidan eller få hjälp av oss. Det var också där, som vi hjälpte många besökare att skaffa sig ett FamilySearch-konto. Över 60 nya konton blev registrerade.

Vi bodde i ett ”Guest House” i Nävekvarn, ett par mil söder om Nyköping. Där hade vi en hel övervåning för oss själva. Berit och Kari fixade fantastiska frukostar och middagar. Det blev en väldigt fin gemenskap i gruppen, eftersom vi hela tiden verkade och bodde tillsammans. På lördagskvällen grillade vi ute på en klippa vid havet och njöt av den vackra naturen och den sköna sensommarkvällen. Några tog sig en simtur före middagen. Det var en skön avkoppling efter en intensiv och krävande dag.

Raden längst bak från vänster: Kari Sandum, Birger Sandum, Torben Engbjerg, Pär Lohman, Urban Girhammar och Rolf Lundqvist. Främre raden från vänster: Berit Vennerholm, Gunnel Girhammar, Rita Lundqvist, Ingrid Rydström, Anders Rydström och Louise Nyman. (Foto av Sven Luthman)

På söndagen fortsatte vi med att bjuda in folk till vår monter för att ta del av våra presentationer eller få personlig hjälp och vägledning. Drygt 600 personer hade vi förmånen att tala med, och ytterligare ca 300 personer lyssnade på våra presentationer. Det var också många som tog del av våra broschyrer.
Gruppbild_648_452.jpg

Reportrar från olika tidningar var också på plats och gjorde intervjuer samt tog en del bilder. Helsingborgs Dagblad hade en bild på vår monter med rubriken: ”Family Search missar inte tillfället att visa upp sig”.  Sörmlands Nyheter hade en stor överskrift på sitt reportage: ”Man kan faktiskt vara ung och släktforska”. På ett annat ställe skrev de: ”Du behöver inte vara 65 år för att vara intresserad av släktforskning”. Detta är helt i linje med vad kyrkans ledare undervisar om. Vi behöver ungdomar som släktforskar. De har stor datorvana och har lätt för att lära.

Jag är tacksam för alla goda minnen som jag får genom att vara med på sådana här evenemang, den fina vänskap som blir resultatet och inte minst den personliga utveckling som man får genom att tala med människor om släktforskning och nu specifikt om FamilySearch.

Jag är glad och tacksam för att Family Search, precis som Helsingborgs Dagblad skrev, inte missar tillfällen att visa upp sig. Vi har något som är bra och som många andra människor kan ha nytta och glädje av, vilket är kunskap inom släktforskning och varför det är så viktigt. Målet är att bygga eviga familjer, även för de som gått före oss, vilket vi aldrig får glömma bort.