Sabbatsdagen är Guds gåva till oss

Sabbatsdagen är Guds gåva till oss

Söndagens möte på stavskonferensen i Malmö stav den 20 september 2015 hade som tema att hålla sabbatsdagen helig. ”Låt oss på våra familjeråd diskutera hur vi kan göra sabbaten mer helig. När vi bodde i Peking var våra grannar vana med att se oss i vita skjortor hela söndagarna. Vi bestämde oss att bära söndagskläder hela söndagen, efter att ha sett medlemmarna där göra så, för att se om det ändrade vår karaktär. Det gjorde det. Vi fick större respekt för varandra i familjen. Det finns så mycket vi kan göra på sabbatsdagen, tjäna våra medmänniskor, skriva brev till missionärer, göra vår släkthistoria och så vidare. President Clark sa även . ”Låt våra hem bli en plats där familjen älskar att vara!”

”Låt oss visa våra barn att sabbaten inte bara är vilken annan dag som helst”, sade syster Stokes som tillsammans med sin make flyttat från England till Sverige och tillhör Växjö gren. ”Söndagen bör vara bästa dagen! Om vi älskar Herren gläds vi åt att helga denna dag till hans ära.”

I sitt tal på stavskonferensen berättade syster Tamara Beckstrand, hustru till missionspresident James E. Beckstrand, om en 8-årig pojke som gärna ville träffa profeten för kyrkan, men som ändå fick skaka hand med något som hälsat på profeten. Det gjorde att pojken först inte ville tvätta sin hand, men han gjorde så och sedan drack vattnet för att göra händelsen till en del av honom. ”Jag kan inte ta sakramentet utan att tänka på denna pojke. Han lärde mig så mycket om sakramentet. Varje gång jag tar del av sakramentet känner jag att Frälsaren blir en del av mig. Vattnet symboliserar hans blod och jag är tacksam för dessa fem minuter under sakramentets utdelande tillsammans med Frälsaren. De gör mig till en bättre människa.

”När vi kommer för att dyrka Herren, visar vi vår villighet att omvända oss”, sade missionspresident James E. Beckstrand i sitt tal. ”Gör vi sådant som Herren vill att vi ska göra ger han ett löfte om frid. Vi har slutit förbund om att göra det genom att tänka på Frälsaren och göra det han vill att vi ska göra. Han vill att vi ska ha både glädje och frid”, sade president Beckstrand.

vill

Avslutande talare var besökande områdesjuttio äldste Matti T. Jouttenus från Finland. ”Frågan är om vi kan förstå till exempel Läran och förbunden 76:114: ’Men stora och förunderliga är Herrens verk och hans rikes hemligheter, vilka han visade oss och vilka övergår allt förstånd i fråga om härlighet och om makt och om herradöme’. ” Han visade upp kortet med europaområdets målsättningar och fortsatte: ”Våra ansträngningar behöver leda till att kyrkan fördubblar antalet närvarande på sakramentsmötena. Vi tar med en vän, vi blir mer oberoende och vi finner en förfader. Ta med er era vänner och låt dem känna den Helige Anden och att detta är Jesu Kristi Kyrka.”

”Kan vi älska Jesus Kristus om vi inte vill göra hans vilja?”, frågade äldste Jouttenus. Vi behöver vara helhjärtade och ha ett ärligt uppsåt – Då kan vi ta emot den Helige Andens bekräftelse. Vi följer Jesus Kristus, men kan vi följa honom om vi inte vill lyda hans befallningar?” Och ’sedan kommer dopet med eld och med den Helige Anden, och då kan ni tala med änglars tunga och högt lovprisa Israels Helige’ (2 Nephi 31:15).

”Det finns inget annat namn”, avslutade äldste Jouttenus, ”varigenom vi kan bli frälsta. Den som håller i ut intill änden, blir frälst och det innebär att 1) tro på Kristus, 2) omvända sig 3) döpas och 4) få den Heliga Andens gåva. Därefter kommer den avslutande perioden där de flesta av oss befinner sig, ’hålla ut-perioden’. När vi lyder buden vittnar vi om vår villighet att ta på oss Kristi namn och alltid följa honom.”