Pionjärfest i Jönköping

Under min tid som missionär på Temple Square i Salt Lake City fick jag en speciell känsla av uppskattning för kyrkans tidiga medlemmar, deras starka tro och deras kämparanda. I Utah, USA, firar man varje år ”Pioneer Day” den 24:e juli till minne av pionjärernas ankomst till Saltsjödalen år 1847. Jag har länge tänkt att det skulle vara kul att ordna någon fest med pionjärtema, och för ett par år sedan började jag tillverka och samla på mig saker till en sådan fest.

Lördagen den 23:e juli bjöd jag in församlingen till en pionjärfest/picknick på kyrkan. Mitt mål var att framförallt barnen skulle ha roligt och att de vuxna skulle ges tillfälle att umgås och ha trevligt. Vädret var soligt och varmt och perfekt för utomhusaktiviteter. Man kunde bland annat vaska guld, kasta lasso, skjuta prick med gummibandsskjutande gevär och pistol, tvätta på tvättbräda och springa trebensrace. Barnen fick också åka handkärra om de ville.

Äldste Moulton, äldste Luke, syster May, Jennifer Thörn och syster Christensen, som pionjärer. (Foto av Maria Thörn)
JT_missionarer_648_452.jpg

Inomhus fanns en karta uppsatt över pionjärernas resa från Nauvoo till Salt Lake City med särskilda händelser utmärkta, och korta presentationer av några medlemmar i kyrkan som vandrade över prärien. Några av dem var James S. Brown, som satte plikten mot sin familj och Gud framför guld och rikedom när han lämnade John Sutters sågverk i Kalifornien för att återvända till sin familj, William Clayton, som skrev psalmen ”Kom, kom, Guds folk”, och Mary Fielding Smith (Hyrum Smiths fru), som trots hinder och svårigheter tog sig över prärien tillsammans med sin familj.

En mängd mumsiga pajer. (Foto av Maria Thörn)
Pajer_648_452.jpg

En mängd mumsiga pajer. (Foto av Maria Thörn)

Vi hade också en pajbakningstävling med 12 bidrag. Det var två pajer som fick juryns röster varav den ena vann med en utslagsröst. Den vinnande pajen var en hallonpaj bakad av Inger Hegyessy. Hon var en värdig vinnare i pajtävlingen, särskilt då det visade sig att även den andra pajen var bakad av henne.

Det blev en uppskattad och lyckad eftermiddag med drygt 60 närvarande.