Familjehistoriska rådgivare

Sedan några månader tillbaka är Louise och Ingemar Nyman kallade som familjehistoriska rådgivare för Sverige, Danmark och Island. De efterträdde Kari och Birger Sandum som hade detta uppdrag tidigare.

Uppgiften innebär att inspirera och utbilda kyrkans medlemmar och ledare i släktforskning och familjehistoria. Det kommer att bli många mil på svenska och norska vägar med en förhoppning att ”lågan skall tändas” för många fler att föra namn till templet och att sammansvetsa familjer.

Kyrkans nuvarande profet, Thomas S Monson, och hans rådgivare undervisar oss regelbundet att vi behöver förstärka arbetet med familjehistoria, att vi samlar in och delar med oss av berättelser och foton av vår familj och de som gått före oss, samt att vi tar med dessa namn till ett tempel. Genom vår tids tekniska utveckling med datorer och anpassade program har alla möjlighet, på ett enklare sätt, att skapa sina egna familjeträd och att släktforska hemifrån vid sina egna datorer.

Ingemar har bl.a. tjänat som grenspresident, biskop och nu senast som stavspresident för Stockholm stav. Tillsammans med sin hustru Louise gläds de över sitt nya kall och ser fram mot att samarbeta med ledare för församlingar, stavar, distrikt och kyrkans lokala medlemmar.