Möt Karmen Kodia

Karmen_Kodia
Karmen Kodia på hennes arbetsplats i Salt Lake City.

Jag är säker på att min berättelse började långt innan jag föddes. Mina föräldrar var båda väldigt äventyrliga som unga och bestämde sig för att flytta från Kongo-Kinshasa till Sverige i slutet av 80-talet. De valde att anpassa sig till det svenska samhället och lära sig ett främmande språk.

Min pappa träffade missionärerna strax därpå och en av systrarnas förnamn var Karmen. När min pappa döptes bestämde han sig för att den förstfödda dottern skulle få sitt namn efter systermissionären som introducerade och predikade evangeliet för honom. När jag föddes tillhörde mina föräldrar Luleå gren, men efter två år flyttade vi till Örebro. Örebro församling har spelat en stor roll för vem jag är idag. Min trygghet fanns i Örebro församling. Mina bästa vänner fanns där.

Jag fick möjligheten att utveckla mina musikaliska talanger som jag då inte visste att jag hade. Jag sjöng ofta på sakramentsmötena, jag var församlingens sångledare i flera år och jag deltog i flera musikaler. Allt detta stärkte mitt självförtroende som person. Jag visste redan som ung att jag ville bli journalist, resa runt i världen och uppleva olika kulturer. Det var mitt mål i livet. Utöver min familj hade jag många medlemmar och vänner i församlingen som trodde på mig och stöttade mig. Att ensam flytta till andra sidan jorden var en utmaning, men Herren öppnade flera dörrar som gjorde flytten möjlig.

I dag har jag bott i USA i fem år och tar min examen i journalistik och sociologi på Brigham Young University (BYU). Det var ingen självklarhet att studera på BYU då jag började mina år i USA i Kalifornien och ville stanna där. Men Gud hade bättre planer för mig. Jag har arbetat som nyhetsproducent, nyhetsreporter och meteorolog. Jag blev tillfrågad om att medverka i missionärernas nya träningsvideor ”Safety Zone”. Brigham Young University skickade mig till New York, New Mexico och till Ohio för att representera skolan på olika konferenser om journalistik. Jag fick också möjligheten att besöka kyrkans historiska platser såsom den heliga lunden, Joseph Smiths hem, Grandins tryckeri (där de första exemplaren av Mormons bok trycktes) och templet i Kirtland.

Just nu arbetar jag för Church Newsroom på kyrkans högkvarter i Salt Lake City. Det var något som jag inte hade planerat, men som Gud hade i sina planer för mig. Jag har lärt mig att det ibland kan vara svårt att förstå varför saker och ting händer oss, men i dag kan jag med säkerhet säga att Gud har en plan för oss alla. När jag tittar tillbaka på mina upplevelser ser jag Guds hand i mitt liv. Guds plan har varit mer perfekt än min egen plan.

Jag vet att det är genom bön och genom den Helige Anden som vi kan få vägledning. Det gäller bara att fråga Gud i bön och vara mottaglig för Andens ledning. Jag vet att det inte var en slump att min pappa träffade missionärerna på gatan för trettio år sen. Jag vet att det inte var en slump att jag fick mitt namn efter en systermissionär. Det var ingen slump att medlemmarna i Örebro församling hjälpte mig utveckla mina talanger och bilda en stark grund i evangeliet. Redan då hade Gud planerat att jag en dag skulle arbeta för kyrkan och hjälpa till att bygga Guds rike på jorden. Min jordiska mission började redan innan jag föddes och varje liten händelse sedan dess har hjälpt mig komma närmare Herren.