Min favoritpsalm - ett sakramentsmöte i Malmö

”Ära ske vår Konung stor, sjung du jord och himlars kor!” Så lät det en söndag i september då församlingen stämde upp i den inledande lovsången. Hela mötet, som leddes av Magnus Molbaek, förste rådgivare i biskopsrådet, handlade om favoritpsalmer. Flera medlemmar hade blivit ombedda att presentera sin psalm och varför den hade en särskild betydelse för dem. Församlingen fick sedan sjunga psalmen, eller som i ett fall då den framfördes av Unga Kvinnor.

Under mötet sjöngs bland andra Räkna Guds gåvor och Han lever, min Förlossare . Syster Jackson, en av församlingens heltidsmissionärer, berättade om sitt besök i Israel. Ingen proselytering var tillåten, men hon hade sjungit Bliv kvar hos mig, det afton är, och påverkat en lyssnande kvinna så starkt att kvinnan bad att psalmen skulle sjungas en gång till. Församlingens musikordförande, Ulla Osborne, fick avsluta mötet med att presentera sin favoritpsalm, Jag kan icke räkna dem alla  med text av Lina Sandell. Trots ett liv med många sorger uttrycker Lina stor tacksamhet för Guds godhet, vilket också vi bör lära oss att göra.

Räkna Guds gåvor Han lever, min Förlossare Bliv kvar hos mig, det afton är Jag kan icke räkna dem alla

Broder Molbaek: ”Initiativet till temat kom från Klas Söderbom, vår andre rådgivare i biskopsrådet, som närvarat vid ett sådant sakramentsmöte i USA.  Han sade att det var ett av de mest andliga möten han någonsin besökt och att hela upplevelsen var underbar. Biskopsrådet önskade förmedla att ett sakramentsmöte består lika mycket av musiken som budskapen då alla psalmer har eget budskap.”

I förordet till kyrkans psalmbok står: ”Sångerna inbjuder Herrens Ande, skapar en vördnadsfull känsla, förenar oss som medlemmar och ger oss möjlighet att lova Herren.” Så blev det i Malmö denna söndag. Flera närvarande kommenterade den speciella känsla som varit rådande.

President Russell M. Nelson har sagt att god musik har kraften att göra oss ödmjuka, bedjande och tacksamma. Profeter i alla tider har undervisat om vikten av god musik i vår gudsdyrkan.