Malmö stavs julkonsert

På självaste Luciadagen, den 13 december 2014, hölls den årliga julkonserten i kapellet i Malmö. Snön lyste med sin frånvaro, men inne i kyrkan glimmade flera julgranar och en stor stjärna. Bänkar och extrastolar var fullsatta och åhörarna bjöds på ett varierat program framfört på svenska och engelska av solosångare, mindre grupper och hela körer.

Hanna Saffer, stavens musikordförande, hade haft bråda dagar att sätta ihop programmet, samordna alla framträdanden och öva med stavskören. ”Målet med årets konsert var att inbjuda andra att komma till Kristus. Musiken i kyrkan ger oss en chans att få känna Anden vittna om Kristus och hans evangelium”, sa syster Saffer.

Leticia Klemetz från Malmö inledde med Andersson/Ulvaeus ljuvliga ”Vinterhamn”, följd av fyra skönsjungande systrar från Lund som framförde den franska julvisan ”Maria och värdshusvärden”. Det var så vackert att ingen i publiken knappt vågade andas av rädsla att missa en enda ton.

Luciaföljet med Emma Sinclair i spetsen tågade in med tärnor och stjärngossar. De sjöng flera sånger och varierade med stämmor och solon till Åsa Ahlströms pianoackompanjemang. Publiken fick verkligen uppleva en angenäm aftonstund tillsammans med ljusets drottning.

Violet V, Malmö, sjunger 'En stjärna lyser så klar'. (Foto av David Bäckström)
julkonsert_Malmo_2.jpg

Violet V, Malmö, sjunger 'En stjärna lyser så klar'. (Foto av David Bäckström)

Rebecka Sjödin sjöng Leonard Cohens välkända ”Decembernatt”, men med jultext, ackompanjerad på piano av mamma Maria Sjödin. Det var känslosamt och underbart. Tony Knutsson från Karlskrona tog plats vid pianot och ”When you wish upon a star” fyllde hela byggnaden.

När systrarna Miriam och Marion Ahlström från Lund framförde duetten ”The little Drummerboy/Peace on earth” var julstämningen komplett. Mot slutet av konserten radade medlemmarna i Malmö församlingskör upp sig, och allra sist sjöng Rakel Nilsson ”Guard him Joseph” medan Gabriella Nilsson spelade tvärflöjt och Rebecka Wrang satt vid pianot. Alla konsertens 19 programpunkter var andliga och Hanna Saffer uttryckte det väl: ”Jag hoppas att de som kom på konserten kunde njuta av den frid som bara kan komma ovanifrån. Jag gjorde det verkligen!”