Kyrkans tidskrifter justeras för att bättre möta medlemmars behov över hela världen

familj

Hur förändras kyrkans tidskrifter?

I många år har kyrkan publicerat tre engelska tidskrifter (Friend, New Era och Ensign) samt en tidskrift som har översatts till andra språk (Liahona). Med början i januari 2021 ersätts dessa publikationer med tre tidskrifter som kommer att tjäna människor över hela världen på många språk: Vännen för barn från 3 till 11 år, Vägledning för de unga för ungdomar från 12 till 18 år samt Liahona för vuxna. De tryckta tidskrifternas längd och format kommer att förändras. Läsarna kan förvänta sig förbättrade digitala tidskrifter på internet och i mobilappar. Digitalt innehåll fortsätter att vara tillgängligt utan kostnad.

Varför görs de här ändringarna?

De här globala tidskrifterna kommer att ge ett mer enat budskap till en bredare grupp läsare. Den här förenklingen gör det också möjligt för kyrkan att skicka innehåll till olika områden i världen oftare än någonsin tidigare. Till exempel kommer vissa språk som för närvarande bara får en tidskrift per år att få tidskrifter varannan månad. Flera faktorer – till exempel antal prenumeranter, tillgång på översättare och distributionskapacitet – påverkar hur ofta tidskrifterna publiceras på olika språk.

Hur ofta kommer jag att få en tidskrift?

Med början i januari 2021 kommer tryckta och digitala tidskrifter att vara tillgängliga varje månad på följande språk: cebuano, danska, engelska, finska, franska, förenklad kinesiska, italienska, japanska, kinesiska, koreanska, nederländska, norska, portugisiska, ryska, samoanska, spanska, svenska, tagalog, thailändska, tonga, tyska, ukrainska och ungerska.
Tryckta och digitala tidskrifter kommer att vara tillgängliga varannan månad (sex gånger om året) på följande språk. Dessutom kommer utvalt innehåll att vara tillgängligt digitalt under de månader då den tryckta tidskriften inte är tillgänglig: albanska, armeniska, bislama, bulgariska, estniska, fiji, grekiska, isländska, indonesiska, khmer, kiribati, kroatiska, lettiska, litauiska, malagassiska, marshallesiska, mongoliska, polska, rumänska, slovenska, swahili, tahitiska, tjeckiska och vietnamesiska.

Behöver jag ändra min prenumeration?

Om du prenumererar på Ensign, New Era eller Friend i slutet av 2020 kommer den eventuella tid som finns kvar av prenumerationen automatiskt att överföras till den nya tidskriften för samma åldersgrupp med början 2021. Om du prenumererar på Liahona i slutet av det här året kommer den eventuella tid som finns kvar av din prenumeration automatiskt att överföras till nya Liahona med början 2021. Men den nya versionen av Liahona kommer endast att innehålla material för vuxna. Om du vill att din familj ska få innehåll för barn eller ungdomar behöver du prenumerera på Vännen eller Vägledning för de unga. Du kan prenumerera från och med den 1 september 2020 genom store.ChurchofJesusChrist.org, genom ditt lokala distributionscenter eller genom att kontakta den globala supportavdelningen.

Var kan jag få mer information om de här förändringarna?

Information om de här förändringarna visas under hela året på kyrkans sociala medier, på startsidan för JesuKristiKyrka.org och i decembernumret 2020 av de nuvarande tidskrifterna.