Kommentarer från Bolliaden 2019

Bolliaden_2019
Diego Hernández, Växjö gren

Det finns nog inte så många bättre sätt att börja det nya året på än vad cirka 220 av kyrkans ungdomar och deras ledare gjorde. Efter nyårsfirande var det dags att packa väskorna och sticka iväg till Bolliaden. Det är en ungdomskonferens som hålls varje år för ungdomar mellan 14 och 18 år från hela Sverige. Detta året ägde Bolliaden rum i Söderköping. Det var en mycket uppskattad aktivitet och för att höra direkt från ungdomarna valde vi att ställa följande frågor till några av dem som var med:

Varför valde du att åka till Bolliaden?
Vad betyder Bolliaden för dig?
Kan du säga tre positiva saker med Bolliaden?

Emanuel Sjödin, 15 år, Malmö församling:

• Jag valde att åka till Bolliaden för jag vet att alla där är underbara och bryr sig om varandra mer än någon annanstans.
  • Bolliaden betyder allt för mig. Anden har aldrig varit starkare än på vittnesbördsmötet. Där kan man relatera till andra, vilket man inte alltid kan i en skola som ensam medlem i kyrkan.
  • Allt med Bolliaden är positivt! Vi gör roliga saker, som att spela instrument och sporter, lär oss om viktiga saker som hur man blir oberoende eller hur man får starkare vittnesbörd. Bolliaden är det bästa som finns och Anden finns om man inbjuder den.

Sara Bernpaintner, 18 år, Karlskrona gren:

• Jag valde att åka till Bolliaden därför att jag ville träffa mina gamla vänner, stärka min tro, träffa nya människor med samma tro som jag har och bara ha det roligt!
  • För mig betyder Bolliaden vänskap och tro. Man kan både träffa gamla vänner, få nya vänner och stärka relationer med andra. Man kan också stärka sin tro genom sakerna man gör under Bolliaden, speciellt under morgonsamlingarna, workshopparna och vittnesbördsmötet.
  • Mina tre positiva saker om Bolliaden är:
  1. Workshopparna, där man har möjlighet att få lära sig om olika saker och träffa andra människor.
  2. Danserna, eftersom man kan mingla, spela spel, hänga med vänner och dansa om man känner för att göra det.
  3. Vittnesbördsmötet, där man får möjligheten att lyssna till andras vittnesbörd eller hålla sitt eget om man har ett eller känner för att göra det.

Sissel Lystad, 15 år, Örebro församling:

• Jag valde att åka till Bolliaden för att träffa vänner, och skaffa nya. Jag tycker också att danserna är roliga och då jag tidigare stärkts andligt väldigt mycket under aktiviteter som till exempel Bolliaden så tog jag chansen!
  • Bolliaden för mig betyder glädje och vänner. Man träffar gamla och nya och man har roligt hela perioden. Det är kort sagt en av årets höjdpunkter. Man träffar vänner, man stärks andligt och man har väldigt roligt!

Sara Wagner, 18 år, Helsingborgs församling:

• Bolliaden handlade mindre om mig det här året och mer om min yngre vän. Det skulle bli hennes första ungdomskonferens tack vare regeländringarna kring åldersgränserna. Jag ville finnas där och göra allt lättare och få henne att känna sig trygg.
  • Bolliaden är en underbar chans att få träffa nya och gamla vänner i kyrkan, att stärka sitt vittnesbörd tillsammans med folk man bryr sig om och som förstår de svårigheter du själv går igenom.
  • Bolliaden har hjälpt mig att hitta vänner för livet, lägga en grund för mitt vittnesbörd och lärt mig så mycket mer om kyrkan, livet, men framförallt mig själv!

Diego Hernández, 16 år, Växjö gren:

• Jag valde att komma till Bolliaden för att träffa andra ungdomar, ha det kul och lära känna andra människor. Känslan att vara själv i en liten gren är inte så kul ibland, så att få komma till Bolliaden hjälper verkligen.
  • Bolliaden för mig betyder att lära känna ungdomar från kyrkan. Det hjälper mig att stå för vad kyrkan säger. Känna att jag inte är ensam. Jag kan vara själv, men aldrig ensam, för jag har människor som stöder mig och Herren som alltid går bredvid.
  • Tre bra saker med Bolliaden är den positiva responsen jag får av de andra ungdomarna, möjligheten att träffa unga medlemmar när man är ensam ungdom i en gren och att lära känna, förstå och stärka mitt vittnesbörd med hjälp av andras. Det hjälper en verkligen förstå att Gud kan påverka oss på många olika sätt.

Caroline Palm, 15 år, Handens församling:

• Jag valde att åka till Bolliaden för att träffa mina vänner och lära känna fler. Volleybollen lockade mig också.
  • För mig handlar Bolliaden mest om gemenskapen med alla vänner från hela Sverige. Ungdomskonferenser som Bolliaden gör att jag kan lära känna människor som jag inte skulle haft möjlighet att lära känna annars.
  • Tre positiva saker med Bolliaden:
  1. Roliga aktiviteter
  2. En bal sista kvällen
  3. Lagom mycket fritid - tid att vara med vänner

Tindra Wennerlund, 15 år, Umeå gren:

• Jag valde att åka på Bolliaden för att jag ville träffa mina härliga vänner från när och fjärran, men ändå kunna hitta nya vänner och bara umgås med ungdomar som tror på det jag tror på.
  • Bolliaden för mig är ett ställe där jag kan vara mig själv och få vara med vänner som accepterar mig för den jag är, och att få vara med på roliga danser och aktiviteter.
  • Tre positiva saker: Danserna, scheman och aktiviteterna som erbjuds och alla härliga människor som finns där.