Hyllad för ett liv av tjänande

Hyllad för ett liv av tjänande!

”Alla dessa vackra ord, inte har jag tänkt på att jag har kunnat betyda något för andra”, säger Göta Jansson och fortsätter: ”Det har bara varit självskrivet att åka till kyrkan och hjälpa till. Visst har det blivit många bullar som bakats under årens lopp, men det har bara varit roligt.”

Nu när Göta blivit nästan blind känns det rätt för henne att flytta till äldsta dottern Ulrika i Alingsås. ”Hon håller på och letar efter ett äldreboende åt mig där”, förklarar Göta.

Som ett tack till Göta för hennes tjänande och inför hennes flytt hade man ordnat en hyllningsfest för henne i Halmstads församling. Dagen till hennes ära inleddes med att två Unga kvinnor läste upp frågor som de ställt till Göta inför den stora dagen. Vi fick bland annat veta att hon blev medlem i kyrkan 1958 när hon var 27 år gammal. Hennes då blivande man Gunnar var på mission i Halmstad. ”Gunnar kom som missionär från Amerika och han frågade mig om jag tyckte han skulle stanna i Sverige, och det tyckte jag”, berättar Göta. Gunnar ringde till missionspresidenten och frågade vad han tyckte. President Oscarson var av samma åsikt, så det blev så att Gunnar och jag gifte oss och flyttade till mitt föräldrahem i Årnilt. Där bodde vi i många år och fick tre barn: Ulrika, Katarina och Daniel.”

Många var de som kommit för att säga tack för allt som Göta gjort och betytt för dem. Före detta primärbarn som nu vuxit upp, tog sig tid att komma och säga tack till sin primärlärare. ”Jag älskade att tjäna i Primär!” säger Göta.

Även om det var en känslofylld dag med många tillbakablickar så ser Göta Jansson framåt: ”Jag tror på framgång! Halmstad har varit platsen för många av mina böner. Man längtar ju efter framgångar, och jag är säker på att de kommer.'