Humanitär hjälp och Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga

Humanitär hjälp
Både mormonmissionärer och vanliga medlemmar i kyrkan använder mycket av sin tid till att hjälpa andra genom kärleksfullt kristet tjänande.

När en man frågade Jesus Kristus vilket som var det största budet sa Jesus: ”Det största är [att] … du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraft. Sedan kommer detta: Du skall älska din nästa som dig själv” (Markus 12:29–31). Som kristna strävar medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (som ibland kallas för mormoner) efter att följa Jesu Kristi bud att visa kärlek till våra medmänniskor runt om i världen. Mormonerna tror att ett av de bästa sätten att visa kärlek till andra är genom tjänande. Inspirerade av skrifternas uppmaningar att älska och tjäna andra (se Jakobs brev 1:27; Alma 34:27–29) hjälper mormoner sina behövande bröder och systrar på många olika sätt.

Hur tjänar Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga andra?

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga ägnar sig åt en mängd olika tjänandeprojekt som når tiotusentals personer runtom i världen årligen. Flera organisationer inom kyrkan hanterar dess tjänande- och nödhjälpsprojekt, bland annat LDS Charities och Latter-day Saint Humanitarian Center (kyrkans humanitära center).

LDS Charities har en mängd globala humanitära program som är ”uppbyggda på principerna personligt ansvar, samhällsstöd, oberoende och hållbarhet” (”What We Do”, ldscharities.org). Ett initiativ som drivs av LDS Charities är Benson Food, som inriktar sig på att hjälpa dess ”förmånstagare öka sin trygghet när det gäller livsmedel genom hållbara och ekonomiska vanor” inklusive matproduktion i hemmet, förbättrat näringsintag och lagring av mat. Benson Food verkar i 12 länder och betjänade omkring 116 000 personer under 2016 (se ”What We Do”, ldscharities.org).

Andra initiativ som drivs av LDS Charities inriktas på rent vatten, global nödhjälp efter naturkatastrofer, politisk oro eller svält, vaccinationer, mödra- och spädbarnsvård, synvård samt rullstolar och andra hjälpmedel till rörelsehindrade personer (se ”What We Do”, ldscharities.org). LDS Charities arbetar också med partnerorganisationer över hela världen för att öka räckvidden av sina initiativ och på bästa sätt möta lokala behov.

Latter-day Saint Humanitarian Center (kyrkans humanitära center) ligger i Salt Lake City, Utah, USA. På Humanitarian Center förbereds förnödenheter för att användas över hela världen. Under ett normalt år skickar Latter-day Saint Humanitarian Center över tre och ett halvt tusen ton skor och kläder, 300 000 hygienpaket och skolpaket samt omkring 12 000 filtar till mer än 50 länder (se ”Latter-day Saint Humanitarian Center”, lds.org/topics). När så är möjligt införskaffas humanitära förnödenheter i närheten av de områden där de behövs. Dessutom erbjuds utsatta samhällsmedlemmar, bland annat flyktingar och invandrare, upp till 18 månaders utbildning i oberoende vid Humanitarian Center för att hjälpa dem förbereda sig för att gå ut på arbetsmarknaden. Efter utbildningen hjälper centret praktikanter att hitta arbete.

Förutom dessa globala ansträngningar och många mindre tjänandeprojekt som sponsras av enskilda församlingar har många medlemmar i kyrkan tjänat andra via Mormon Helping Hands-programmet. Mormon Helping Hands-volontärer känns lätt igen på sina gula västar. De tjänar i samhällstjänst och ger hjälp efter katastrofer (se ”Helping Hands”, lds.org/topics). Syftet med Mormon Helping Hands är inte att bidra med varor eller pengar, utan att tillhandahålla kostnadsfri arbetskraft när så behövs. Det faktum att tusentals vanliga medlemmar ägnar tid åt att arbeta som volontärer för Mormon Helping Hands-projekt vittnar om att mormoner är kristna som bidrar till sina samhällen.

Vad gör kyrkans missionärer för att tjäna andra?

Många medlemmar i kyrkan tjänar kärleksfullt och kristet genom att verka som missionärer. Många missionärer tjänar som vanliga proselyterande missionärer och tillbringar en stor del av sin tid med att predika Jesu Kristi evangelium. Många andra medlemmar i kyrkan verkar som servicemissionärer. Servicemissioner är ofta ett alternativ för unga människor som inte kan gå ut som proselyterande missionärer på grund av fysiska, mentala eller känslomässiga utmaningar (se ”Preparing to Serve”, lds.org/callings/missionary). Många äldre par beslutar sig också för att verka som servicemissionärer. Under servicemissioner kan missionärer ägna tid åt att hjälpa till i stödgrupper för missbrukare, verka i biskopens förrådshus där det finns gratis mat till behövande, hjälpa till i kyrkans arbetsförmedlingscenter, hjälpa till att möta fysiska och andliga behov hos människor som bor i utsatta områden samt hjälpa andra genom släktforskning eller indexering av historiska uppteckningar (se ”Explore Opportunities”, lds.org/callings/missionary).

Hur kan jag få veta mer?

Eftersom kyrkans medlemmar är kristna strävar de efter att följa Frälsarens befallning att göra mot andra som de skulle vilja att andra gjorde mot dem (se Matteus 7:12). Det finns oräkneliga sätt för medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, bland andra missionärer, att tjäna människor runtom i världen. Gå till mormon.org för att få veta mer om kyrkans hjälpinsatser.