En gåva av frid och beskydd

En gåva av frid och beskydd

BUDSKAP FRÅN OMRÅDESLEDARNA

BUDSKAP FRÅN OMRÅDESLEDARNA
Äldste Axel H. Leimar, Tyskland
Områdessjuttio
LEIMER_Axel_200x250.jpg


När vi blir medlemmar i kyrkan genom dopet, fylls vi med hoppet om evigt liv och om att vi kan komma närmare Gud genom att bättre förstå honom och hans syfte för oss.[1] I vår religion söker vi svaren på livets svåraste frågor. Först kanske vi får svar genom vänner, lärare vi litar på, missionärer, våra hemlärare eller biskopen. Men allteftersom tiden går behöver vi lära oss hur vi själva har tillgång till himlens krafter och bli andligt oberoende.

President Henry B. Eyring har sagt: ”Det finns många … som känner stort behov av välsignelsen att få personlig uppenbarelse från vår kärleksfulle himmelske Fader. … Vi vet alla att vi behöver mer än mänskligt omdöme och logiskt tänkande för att få svar på livets viktigaste frågor. Vi behöver uppenbarelse från Gud. Och det räcker inte med en uppenbarelse bara i pressade tider, vi behöver en ständigt förnyad ström. Vi behöver inte ljus och tröst bara en enda gång, vi behöver den fortsatta välsignelsen av kommunikation med Gud.”[2]

Personlig uppenbarelse kommer till var och en av oss så som den kommer till profeter och apostlar – genom den Helige Anden. Han är en person som består av ande. Han vittnar om Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus[3] och bekräftar all sanning genom andliga maningar och känslor av frid. Skrifterna beskriver hur den här kommunikationen kommer som en stilla och mild röst[4], inte genom fysiska förnimmelser, utan genom att beröra hjärtat och sinnet[5], ibland genomträngande och mäktigt[6]. De här korta ögonblicken är som små ljusglimtar i mörkret. 

När vi döps in i hans kyrka, får vi löftet om att vi kan leva i permanent ljus.[7],[8] När vi följer maningar blir vi allt mer fast beslutna att följa vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus. I slutet av sin jordiska verksamhet sa Kristus till sina apostlar: ”Jag skall inte lämna er faderlösa.” ”Jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, sanningens Ande.” ”Han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.”[9] Apostlarna tog sedan emot den Helige Andens gåva och gav samma gåva till andra som hade blivit döpta, genom handpåläggning och med melkisedekska prästadömets myndighet.[10] Den här gåvan, som också kallas ett dop genom eld[11], kommer till följd av omvändelse och kräver att vi förblir värdiga.[12] 

Som president Boyd K. Packer lärde, måste vi alla se till att vi är lyhörda för inspiration, så att Herren kan ingjuta ren intelligens i våra sinnen för att mana oss, leda oss, lära oss och varna oss.[13] 

Tänk på vad den här gåvan av fortlöpande personligt vittnesbörd och uppenbarelse innebär:

  • Det finns en Gud.
  • Han känner oss personligen.
  • Han leder sin kyrka genom profeter och bekräftar det de säger för var och en av oss personligen.
  • Han bryr sig om oss och vill tala med oss och vägleda oss.
  • Han respekterar vår handlingsfrihet.
  • Vi är aldrig helt ensamma.

Den Helige Andens gåva hjälper oss att bli andligt oberoende, så att vi kan verka av oss själva i stället för att låta oss påverkas,[14] och så ”att var och en skall kunna tala i Herren Guds, ja, i världens Frälsares namn”.[15]

Den här gåvan är en så stor välsignelse!  Den är det skydd vi så innerligt behöver och hjälper oss få svar på livets viktigaste frågor. Den Helige Anden hjälper oss att sätta vår tillit och vårt vittnesbörd till Jesu Kristi fullkomliga och fasta grund, han som leder vår kyrka.  Profeten Helaman sa det bäst: ”Och kom ihåg, mina söner, kom ihåg att det är på klippan, vår Återlösare, som är Kristus, Guds Son, som ni måste bygga er grundval, så att när djävulen sänder sina mäktiga vindar, ja, sina pilar i virvelvinden, ja, när allt hans hagel och hans mäktiga storm piskar er, skall detta inte ha någon makt att dra er ned till eländets och det oändliga lidandets avgrund, tack vare den klippa som ni är byggda på och som är en säker grundval, och om människorna bygger på denna grundval kan de inte falla.”[16]

 


[1] Joh. 17:3
[2] Henry B. Eyring, ”Fortsatt uppenbarelse”, Liahona, nov. 2014, s. 70
[3] 2 Nephi 31:18.
[4] L&F 85:6; 1 Kung. 19:11–13; 1 Nephi 17:45
[5] Se Dennis E. Simmons, ”Hans frid”, Nordstjärnan, juli 1997, s. 30
[6] Helaman 5:25, 29–31
[7] Se James E. Faust, ”Den Helige Andens gåva – en säker kompass”, Nordstjärnan, juli 1989, s. 28
[8] Evangeliets lära, s. 50–51
[9] Joh. 14:18; 14:16–17, 26
[10] Apg 2:38; 8:12–25; L&F 29:33; Moroni 2:1–3
[11] Matt. 3:11; 2 Nephi 31:17; L&F 19:31
[12] Apg 2:38
[13] Se Boyd K. Packer, ”Dessa ting vet jag”, Liahona, maj 2013, s. 8
[14] Se 2 Nephi 2:13–14, 26
[15] L&F 1:20.
[16] Helaman 5:12.