Att leva på helig mark i tre år

Text: Renée Broch Augustsson

Syvanen
Kirsti och Seppo Syvänen från Göteborg. (Foto: Renée Broch Augustsson)

”Tempel står som ett monument som bevittnar själens odödlighet”, säger tempelpresident Seppo Syvänen när jag träffar honom tillsammans med hustrun, tempelvärdinnan Kirsti Syvänen. De bor i en välplanerad och vackert möblerad lägenhet som är inrymd i gästhemmet. ”Att arbeta i templet är att få vandra på helig mark.” Det privilegiet har Seppo och Kirsti Syvänen haft som tempelpresidentpar i templet i Helsingfors i tre år (2015–2018). Nu återvänder de snart till Sverige och Göteborg.

Det finska templet ligger i Karabacka i Esbo och betjänar drygt 20 000 medlemmar från Finland, Estland, Litauen och Ryssland. President Syvänen berättar att många ryska medlemmar är flitiga tempelbesökare. Vilket tempelområde de vill tillhöra kan de välja – antingen Ukraina eller Finland. Detta beror på det känsliga läget mellan Ukraina och Ryssland. Resan till Helsingfors för de ryssar som bor längst ifrån templet är väldigt lång. De bor nämligen i Sachalin, en ö i Ochotska havet utanför Sibiriens östkust, norr om den japanska ön Hokkaido. När de ska till templet har de en 13 timmar lång flygresa framför sig.

Både Seppo och Kirsti Syvänen har sina rötter i Finland. De kan språket och har en djup kärlek till sitt fädernesland. Under sin tid som tempelpresidentpar har Syvänens rest en hel del både i Finland och inom de baltiska länderna samt Ryssland i avsikt att träffa medlemmar på stavskonferenser och även i församlingar.

President Syvänen påminner om forna tiders profeter som gick upp på bergstopparna för att be på en plats där himmel och jord tycktes mötas. Dagens bergstoppar är våra tempel. I dem möter också nutida heliga Gud. I templen uppenbaras Kristi kärlek genom symboler och förrättningar.

Templet i Finland ligger bokstavligen på en höjd där trappor i flera avdelningar leder upp till ingången. Detta för tankarna till Jesajas ord: ”Kom, låt oss gå upp till Herrens berg, till Jakobs Guds hus. Han ska lära oss sina vägar så att vi kan vandra på hans stigar” (Jes. 2:3).

Templet i Finland är det tredje i Norden. Det stod klart på hösten 2006. Innan templet invigdes hölls öppet hus för allmänheten. Denna händelse fick stor uppmärksamhet i finsk media. I stället för det då högt uppsatta målet 25 000 besökare kom 56 000 människor från hela landet för att se det utomordentligt vackra finska templet.

Det första dopet i Finland utfördes 1876. I september 1947 etablerades kyrkan i landet. Vid den tiden var 129 personer redan döpta. År 1977 organiserades Helsingfors stav och Tammerfors stav 1983. Nu är det totala antalet medlemmar i Finland nästan 5 000.

”Vi känner oss storligen välsignade”, säger president Syvänen om tiden i Finland. ”Den blev en naturlig fortsättning på vår treåriga kallelse som rådgivarpar i templet i Stockholm mellan 2009 och 2012.”