Aktion Julklappen i Trollhättans församling

Lager, julklappar
Lådorna till höger innehåller julklappar som kyrkans församling i Trollhättan bidraget med. (Foto: Helena Stulen)

För 3 år sedan startade Hjälpföreningen i Trollhättans församling en aktivitet med att slå in julklappar för att skänka till Läkarmissionen, som i sin tur delar ut till behövande skolbarn i fattiga länder.

Fr.o.m. förra året gjorde man det till en aktivitet för alla intresserade i församlingen. Cirka 30 personer, både barn och vuxna, var på plats vid årets aktivitet som hölls i mitten av november. Ledare för Hjälpföreningen hälsade välkomna och instruerade hur vi skulle gå till väga. Medlemmarna i församlingen hade i förväg fått donera en valfri slant till projektet och man hade köpt in allt som behövdes. Listor och materiel fanns på plats på långbord, 12 olika saker att slå in i varje paket: stor målarbok, anteckningsblock, kritor, penna, suddgummi, pennvässare och reflex med figurer, tvål, tandborste, tandkräm, tablettask och ett julkort med en hälsning på engelska.

Alla arbetade metodiskt och plockade samman de 12 sakerna i platspåsar, ifall julpappret skulle gå sönder. Sedan slogs de in och fick snöre. Nu kommer 39 barn någonstans i världen att få varsin julklapp och förhoppningsvis bli glada.

Ett litet bord var dukat med frukt, godis och dricka efter fullbordat tjänande. Vi hade roligt tillsammans och kunde visa omtanke för andra, vad mer kan man önska.

Fotnot: Hjälpföreningen är kyrkans organisation för alla kvinnor.